3 מושגים בסיסיים מעולם המצלמות

3 מושגים בסיסיים מעולם המצלמות

עד היום התרגלתם לצלם עם הסמארטפון ותוכנת צילום שעשתה לכם את החיים קלים, אך האם אתם מכירים את יסודות הצילום ואת תכונות המצלמה? האם המשפט האלמותי מהסרט אלכס חולה אהבה "פרוק תסגור את התריס" מקפיץ אתכם לעולם הצילום או שאין לכם מושג ירוק על מה מדובר…
אז מי הוא אותו תריס, מתי מצטרף הצמצם לתמונה ומהי העדשה?

 

צמצם – חור קטן במרכז המצלמה שניתן להרחיבו או לצמצמו ודרכו יעבור כל האור שיכנס למצלמה בזמן החשיפה. ההגיון הפשוט אומר שככל שהחור יהיה גדול יותר כך יכנס אור רב יותר וכמובן להפך. אך חשוב לדעת שעומק שדה הראייה של המצלמה יהיה רחב יותר יותר דווקא בזמן שהצמצם יהיה סגור יותר. כלומר, תמונות יראו חדות יותר כאשר הצמצם יהיה סגור יותר. בתמונות נוף לדוגמה, מומלץ לצלם באמצעות צמצם סגור ככל הניתן וזאת בניגוד גמור לתמונות פורטרט בהן רוצים לקבל רקע ללא חדות. הצמצממים השונים נבדלים זה מזה בבחינת עומק השדה הרצוי וכמות האור הנדרשת לצילום ולכל סוג עדשה סולם צמצמים משלה.

 

תריס – להבים דקים ממתכת או בד ומונעים מקרני האור לחדור אל המצלמה. התריס ישפיע על כמות האור שנכנסת למצלמה וכאשר הוא סגור הוא יחסום לחלוטין את האור שיגיע לחיישן. לתריס אפשרויות של מהירויות שונות וכלל שמהירותו איטית יותר כך כמות האור שתקלט על ידי החיישן תהיה גדולה יותר והתמונה תהיה בעלת מראה בהיר יותר. לפיכך, מהירות סגירתו של התריס שולטת על מרכיבי התמונה הנייחים.

משחקים נפוצים באמצעות התריס מאפשרים להקפיא תמונה וזאת בשמירה על מהירות תריס גבוהה ממהירות התנועה ועל מנת למנוע תמונה נכוון את התריס למהירות סגירה שתהיה נמוכה יותר ממהירות התנועה.

 

עדשה – העדשה משולה לעין שלנו והיא מעבירה למוח את המשתנים השונים אותם הוא מתרגם לתמונה, כך גם העדשה מעבירה למוחינו את המידע.
טווח שדה הראייה של העדשה נקרא אורך מוקד ומסומן במילימטרים שמציינים את המרחק בין החיישן לנקודה מרכזית בעדשה.
אם ניקח לדוגמה עדשה בסיסית 18-55 אז לעדשה זווית ראייה של 18 מילימטרים עד 55 מילימטרים.

 

המושגים הנ"ל הם טעימה קלה מן החומרים הנלמדים בקורס צילום בסיסי שלנו. לאחר ההרשמה לקורס ותשלום דמי כניסה מקבל כל תלמיד קבצים מפוטרים על תכונות המצלמה והאביזרים הנלווים.